Selectează o Pagină

Rueda de Casino

 

Pentru a gasi originea Rueda de Casino, ar trebui sa mergem inapoi in timp, in Cuba. In secolul al 18-lea, un stil de dans cu origine europeana a devenit popular peste tot in Cuba. Acest dans a fost Contradanza, un alt tip de dans de grup, in care mai multe perechi dansau indrumati de un lider numit Bastonero .

La fel ca in cazul majoritatii stilurilor de dans, Contradanza a fost, de asemenea, influentat de toate celelalte culturi de imigranti din Cuba din acea vreme. In acelasi timp, aparitia altor ritmuri cubaneze, cum ar fi Son, Danzon, Danzonete, Mambo, Cha Cha Cha, Rumba,  a creat baza stilului Casino. Mai tarziu, a aparut Rueda de Casino, aratand caracterul poporului cubanez.

Numele, Rueda de Casino, are propria sa istorie. După 1959, in Cuba, cazinourile au fost închise, o parte din ele redeschizandu-se  ca sali de dans. La inceput, oamenii au continuat sa numeasca salile de dans «casino ».  Ca urmare tipul de dans practicat a fost numit tot Casino.

La inceputurile sale acest dans era prezentat ca o coreografie invatata in prealabil si prezentata de catre un grup de prieteni. Abia mai tarziu a inceput sa fie dansata de grupuri de perechi independente. Aceasta evolutie a facut necesara atribuirea unui nume pentru fiecare figura, combinatie de intoarceri, gesturi sau directii, pentru ca toate perechile participante sa poata dansa la fel.

Asadar, Rueda de Casino este o forma de a dansa salsa cubana, in care perechile danseaza in cerc. In spaniola « rueda » inseamna « roata ». Un lider da comenzile sau striga figurile ce urmeaza a fi efectuate de catre dansatori. In spaniola acesta se numeste « cantante ». Asa cum spuneam mai devreme, figurile au atribuite denumiri cunoscute de catre cei implicati in dans. De asemenea, unele figuri / elemente au atribuite si semne / gesturi ale mainilor. Aceste semne sunt utile in locatiile aglomerate cu nivel de zgomot ridicat, unde simpla rostire a comenzilor ar putea sa nu fie destul (nu ar fi auzite comenzile).

Majoritatea figurilor implica schimbarea partenerilor ( liderii se misca in cerc la urmatorea partenera). Combinarea figurilor complexe si elaborate cu schimbarea continua a partenerelor creaza un efect vizual spectaculos.

Majoritatea figurilor sunt denumite in spaniola, foarte putine in engleza. Unele denumiri  sunt cunoscute in variante usor diferite. Unele pot fi usor recunoscute de vorbitorii de spaniola dar putin confuse pentru ceilalti dansatori. De asemenea, desi majoritatea denumirilor sunt cunoscute peste tot in lume, in Cuba si nu numai, exista orase care folosesc  propriile lor denumiri. Acest lucru se intampla, inainte, datorita faptului ca pionierii Rueda de Casino doreau sa nu implice alti dansatori in dansul lor. Acum poti fi gasite multe variatii locale ale denumirilor. Acestea pot fi diferite de la oras la oras sau chiar de la profesor la profesor.

Participantii la Rueda pot incepe fie « Al medio » (din pozitia inchisa, normala, in care perechile calca inauntru si in afara cercului) sau pot incepe din « Guapea » (se calca in fata cu piciorul dinspre interiorul ruedei si in spate, perpendicular pe cerc, cu piciorul dinspre exterior).

Unele dintre cele mai comune figuri din Rueda de Casino sunt : Dame, Enchufla, Vacila si Sombrero. Pentru acestea exista si miscari/semne specifice ale mainilor, cu care liderul poate chema figurile in cazurile in care muzica este la un volum ridicat. De exemplu, pentru a chema Sombrero cu ajutorul mainilor, liderul va indica cu mana varful capului. Semnalul se va da in momentul in care se calca in spate.

Concluzia este ca Rueda de Casino este un dans care poate crea un mediu social diferit printre dansatori si in acelasi timp este un dans care implica multa energie si distractie.

 

Autor : Elena